We were recently queried about whether the Sacrament of Anointing may be administered to those who are mentally ill as well as to those who are physically ill. To answer this question we turn to the Code of Canon Law, the Catechism of the Catholic Church, and Pastoral Care of the Sick, i.e. the “ordo” which describes to the priest how he is to carry out the Rite of Anointing.
Canon 1004, s. 1 informs us that “the anointing of the sick can be administered to any member of the faithful who, having reached the use of reason, begins to be in danger (of death) from sickness or old age”. The same statement appears in the Catechism and in Pastoral Care.... Because the nature of the illness is not addressed, only its seriousness, the question of anointing in the case of serious psychological illness is left open. Reason suggests that if a psychological illness is indeed serious, and the person would be strengthened by the sacrament, pastoral prudence may advise administering the sacrament. Furthermore, it is not unusual that psychological illness leads to serious physical illness. Traditionally, the sacrament was reserved to those who were in danger of death: however, more recent reflection on the nature of the sacrament as a uniting of the suffering of the patient to the suffering of Christ so that the patient may share in His redemptive work suggest that the sacrament be administered when the patient “begins to be in danger...” The phrase “in danger of death” appears in the Second Vatican Council’s document dealing with Anointing, and also appears in the Latin edition of the Catechism. The Commission which put together the Code of Canon Law in 1983 omitted the words “of death”, apparently leaving to pastoral prudence the decision about when to administer the Sacrament. The priest must exercise prudence in administering the sacrament in order that two extremes be avoided. Administration of the sacrament indiscriminately, or too frequently could lead to its devaluation, but waiting too long to administer the sacrament could unnecessarily deprive the person of the opportunity to consciously, and sacramentally, join his suffering to the suffering of Christ for his own salvation and the salvation of the whole world. |
Recientemente se nos preguntó si el Sacramento de Unción de los enfermos puede administrarse a las personas discapacitadas tanto mental como físicamente. Para responder a esta pregunta recurrimos a la Ley Canónica, al Catecismo de la Iglesia Católica, y al Cuidado Pastoral de Asistencia a los Enfermos, que es el “ordo” que indica a los sacerdotes como llevar a cabo el Rito de Unción de los Enfermos.
La Ley Canónica 1004 nos dice que: “la unción a los enfermos puede administrarse a cualquier miembro de los fieles, que al haber llegado al uso de razón, se encuentre en peligro (de muerte), de enfermedad o de ancianidad.” La misma declaración aparece en el Catecismo y en la Pastoral de Asistencia. La razón nos sugiere que si en realidad la enfermedad sicológica es grave, y la persona se beneficiará al recibir este sacramento, prudencia pastoral nos indicará si debemos o no administrar el mismo. Además debemos considerar que en varios casos, una enfermedad sicológica afecta también el estado físico del paciente. Tradicionalmente, el sacramento se reservaba únicamente a las personas en peligro de muerte, sin embargo, recientes reflexiones sobre la naturaleza del sacramento, como unir el sufrimiento del paciente al sufrimiento de Cristo, de manera que el paciente comparta la obra redentora de Cristo, sugiere que el sacramento sea administrado al paciente cuando es evidente que “está en peligro.” La frase “en peligro de muerte” aparece en el documento del Concilio Vaticano Segundo, en la sección que se refiere a la Unción de los Enfermos, y también aparece en la Edición Latina del Catecismo de la Iglesia Católica. La Comisión encargada de estructurar el Código Canónico de 1983, omitió la palabra “de muerte,” aparentemente para dejar a criterio pastoral la decisión de cuando administrar dicho sacramento. El sacerdote debe ejercer prudencia al administrar este sacramento a fin de evitar estos dos extremos. Administrar este sacramento indiscriminadamente, con mucha frecuencia puede disminuir su eficacia, pero al mismo tiempo, si se espera demasiado, estaríamos privando a la persona de la oportunidad de recibirlo consciente y sacramentalmente, uniendo su sufrimiento al sufrimiento de Cristo para su propia salvación y la salvación del mundo entero. |