Linus, Cletus, Clement, Sixtus, Cornelius, Clyprian. Lawrence, Chrysogonus, John and Paul, Cosmas and Damian, and all the Saints. The students at Saint Lawrence School can rattle off the names as though they were their own brothers and sisters. And, of course, they are.
Eucharistic Prayer I, also known as the “Roman Canon” has been the “rule of prayer in the Mass for more than 15 centuries (the Greek Word canon means “rule,” “measure,” or “standard”). The Roman Canon is actually a series of prayers compiled by the early Church for use in the Mass. Within this “collection” are two lists of Saints whom we honor “in union with the whole Church.” These lists probably received their current form from Pope Gregory the Great about the year 600. After Mary and Saint Joseph there are two groups of 12. First are the Apostles: Peter and Paul (the Apostle who received his vocation later), Andrew, James and John, Thomas, James, Philip, Bartholomew, Matthew, Simon and Jude (Thaddeus). This list, though ordered differently, is the same as that given in Matthew 10:24, omitting Judas Iscariot, the betrayer. The next group mirrors the 12 Apostles, the number 12 being a Biblical number of completion, e.g. the 12 tribes of Israel (representing all God’s chosen people). These are Linus, Cletus, Clement, Sixtus, Cornelius, and Cyprian, all of whom were bishops, five of them popes. These are followed by Lawrence and Chrysogomus (both clerics), then John and Paul, and Cosmas and Damian (all laymen). The second list of Saints is entirely of Roman martyrs, listed in two groups of seven each. The number 7 is another Biblical number of completion, e.g. seven days of creation, and seven churches named in the Book of Revelation representing all the churches throughout the world. The first seven (after John the Baptist), i.e. Stephen, Matthias, Barnabas, Ignatius, Alexander, Marcellinus, and Peter are all men. Then follow seven women: Felicity, Perpetua, Agatha, Lucy, Agnes, Cecilia, and Anastasia. Because the number 7 symbolizes fullness, these seven men and seven women represent all those who have given up their lives for the Lord an His Church. Source: Jungmann, The Mass of the Roman Rite, vol. II, pp. 108ff, 172ff, and 253ff. See also Acts 1:15-26 |
Lino, Cleto, Clemente, Sixto, Cornelio, Cipriano, Lorenzo, Crisógono, Juan y Pablo, Cosme y Damián, y todos los santos. Los estudiantes de la escuela Saint Lawrence pueden recitar los nombres como si fueran sus propios hermanos y hermanas. Y por supuesto lo son.
La Oración Eucarística I, también conocida como el "Canon Romano", ha sido la "regla de oración” a seguir en la Misa durante más de 15 siglos (Canon es una palabra griega que significa" regla "," medida "o" norma "). El Canon Romano es en realidad una serie de oraciones compiladas por la Iglesia primitiva para su uso en la Misa. Dentro de esta "colección" hay dos listas de Santos a quienes honramos "en unión con toda la Iglesia". Estas listas probablemente recibieron su forma actual del Papa Gregorio Magno alrededor del año 600. Después de María y San José hay dos grupos de 12. Primero están los apóstoles: Pedro y Pablo (el apóstol que recibió su vocación después), Andrés, Santiago y Juan, Tomás, Santiago, Felipe, Bartolomé, Mateo, Simón y Judas (Tadeo). Esta lista, aunque ordenada de manera diferente, es la misma que se da en Mateo 10:24, omitiendo a Judas Iscariote, el traidor. El siguiente grupo refleja a los 12 apóstoles, el número 12 es un número bíblico de finalización, por ejemplo, las 12 tribus de Israel (que representan a todo el pueblo elegido de Dios). Estos son Lino, Cleto, Clemente, Sixto, Cornelio y Cipriano, todos ellos obispos, cinco de ellos Papas. A estos les siguen Lorenzo y Crisógono (ambos clérigos), luego Juan y Pablo y Cosme y Damián (todos laicos). La segunda lista de santos incluye a todos los mártires romanos, enumerados en dos grupos de siete cada uno. El número 7 es otro número bíblico de plenitud, p. Ej. siete días de la creación, y siete iglesias nombradas en el Libro de Apocalipsis que representan a todas las iglesias en todo el mundo. Los primeros siete (después de Juan el Bautista), es decir, Esteban, Matías, Bernabé, Ignacio, Alejandro, Marcelino y Pedro son todos hombres. Luego sigue a siete mujeres: Felicita, Perpetua, Águeda, Lucia, Inés, Cecilia y Anastasia. Debido a que el número 7 simboliza la plenitud, estos siete hombres y siete mujeres representan a todos aquellos que han renunciado a sus vidas por el Señor y su Iglesia. Fuente: Jungmann, La Misa del Rito Romano, vol. II, pp. 108ff, 172ff y 253ff. Ver también Hechos 1: 15-26. |