It is not often that we enter the realms of higher mathematics in our column on the teachings of the Roman Catholic Church. However, the forty days of Lent pose a thorny arithmetical “story problem” for our consideration. If we calculate the number of days in Lent beginning from Ash Wednesday (celebrated this year on February 18th) to Easter Sunday (April 5th this year), we arrive at a total of 47 days. We know that the official Latin name for the season of Lent is “Quadragesima” from the Latin “quadraginta” = “forty”. Lent is a commemoration of the forty days that Jesus spent fasting in the desert in preparation for His public ministry (Mark 1:12-13; Matt. 4:1-11; Luke 4:1-13). Historically, the time of preparation and fasting before Easter had different lengths, at one point being as long as eight weeks. Today, the Church calculates 40 days from the first Sunday of Lent until Holy Thursday, inclusive. The six weeks of Lent, of seven days each, total forty-two days. But the sixth week of Lent is incomplete, ending on Holy Thursday with the Mass of the Lord’s Supper in the evening. Thus, if we subtract the Good Friday and Holy Saturday of the Sixth Week of Lent from the total of 42 days we are left with 40 days. The last few days of the season, Holy Thursday (evening), Good Friday, and Holy Saturday are called the “Triduum” from the Latin roots “tres dies” = “three days”.
Thursday, Friday, and Saturday immediately following Ash Wednesday are technically referred to as “Thursday after Ash Wednesday”, “Friday after Ash Wednesday”, etc. and are not mathematically included in the period of forty days that begins on the first Sunday of Lent. Still, these days are included in the “Lenten Season” as are the days of the Triduum. The Easter Season officially begins with the Easter Vigil on Holy Saturday night. Confusion also arises from the fact that the date of Easter changes every year. The date of Easter is based on the dating of Jesus’ resurrection, three days after His crucifixion, which occurred on Passover. Passover falls on the 14th day of the month of Nisan, according to the Jewish calendar. The difficulty in dating the feast stems from the difficulty in translating a date from the Jewish lunar calendar to the Christian solar calendar. The Council of Nicea (325 AD) placed Easter on the first Sunday following the first full moon after March 21st (the vernal equinox, when the sun is directly above the equator). This date allowed pilgrims to have moonlight for traveling to the great Easter festivals of that time. Easter may occur as early as March 22nd and as late as April 25th. The word “lent” probably comes from an Anglo-Saxon word “lengten” meaning “Spring”. The word is also a likely root of the English word “lengthen” (the days “lengthen” in the “Spring”). (Sources: Klein, ed., The Catholic Source Book. New World Dictionary). |
No es común en nuestra Iglesia Catótica, que al hablar de las enseñanzas de nuestra Madre Iglesia, nos metamos al mundo de avanzadas matemáticas. Sin embargo, los 40 días de la Cuaresma plantean un problema matemático bastante espinoso, para nuestro gusto. Si calculamos el número de días de la Cuaresma a partir del Miércoles de Ceniza ( 6 de marzo en 2019), hasta el Domingo de Pascua (21 de abril), tendremos un total de 47 días. Sabemos que el nombre oficial en Latín del tiempo de cuaresma es “Quadragesima” palabra que viene del latín “quadraginta” = “cuarenta”. La Cuaresma es la conmemoración de los cuarenta días que Jesús pasó en el desierto ayunando y preparándose para su vida publica. (St. Marcos 1:12-13; Mateo 4:1-11; Lucas 4:1-13). Históricamente, el tiempo de preparación y ayuno antes de la Pascua varía, algunas veces hasta 8 semanas. En la actualidad la Iglesia calcula 40 días empezando el primer domingo de Cuaresma hasta el Jueves Santo inclusive. Las 6 semanas de la Cuaresma, de 7 días cada semana, suman 42 días. Pero la sexta semana de Cuaresma queda incompleta, terminando con la Misa de la Ultima Cena del Jueves Santo. Por lo tanto, si restamos los días Viernes Santo y Sábado de Gloria de la sexta semana, del total de 42 días, nos quedan 40 días. Los últimos tres días de la Cuaresma, el Jueves Santo (por la noche), el Viernes Santo y el Sábado de Gloria se denominan “Triduum” de la raíz latina “tres dies” = “tres días.” Los días jueves, viernes y sábado inmediatamente después del Miércoles de Ceniza técnicamente no están matemáticamente incluidos en el periodo de 40 días que inician el primer domingo de Cuaresma. Sin embargo estos días están incluidos en La Cuaresma, al igual que los días del “Triduum. El periodo de Pascua empieza oficialmente con la Vigilia Pascual el Sábado de Gloria por la noche. Existe confusión debido a que la fecha de la Pascua cambia cada año. La fecha de la Pascua se basa en la fecha de la Resurrección de Jesucristo, lo cual ocurrió durante la Pascua. El día de Pascua se conmemora el catorceavo día del año del Nisán, según el calendario lunar judío. La dificultad estaba en traducir la fiesta del calendario lunar judío, al calendario solar Cristiano. El Concilio de Nicea (225AD), colocó la Pascua el primer domingo después de Luna Llena, después del 21 de marzo. Esta fecha permitía a los peregrinos que viajaran cuando todavía estaba claro el día para asistir a los grandes festivales de la Pascua. La Pascua puede ocurrir tan temprano como el 22 de marzo y tan tarde como el 25 de abril. |